• Пошук
044 501-19-52
050 337-07-17
067 440-80-04
063 734-2-734

Допуски масел для мототехніки

28.02.2017


В сучасній мототехніці застосовуються два типи двигунів: довхтактні та чотирьохтактні. Конструктивно одне від одного вони відрізняються досить сильно і, природньо, висувають різні вимоги до мастильних матеріалів. При цьому виробниками чотирьохтактних моторів мото- та водної техніки, на зважаючи на ідентичність конструкції з автомобільними бензиновими двигунами, регламентується застосування інших мастильних матеріалів.
Масла для мототехніки, як і автомобільні масла, мають різні властивості та характеристики, що визначаються не лише складом базових масел та присадок, але й допусками.

Характеристики сучасних масел для двох- та чотирьохтаткної мототехніки регламентуються, в першу чергу, специфікаціями JASO T 903:2006 (Japanese Engine Oil Standards Implementation Panel), які, в свою чергу, базуються на специфікаціях API TC, однак з додатковими вимогами та обмеженнями до своїх властивостей.

2-тактні специфікації JASO

JASO FA – базова специфікація, що регламентує змащувальні та миючі властивості масла, його схильність до димоутворення та виникнення нагару у вихлопній системі (її блокуванню).

JASO FB – жорсткіші в порівнянні з FA вимоги за всіма ключовими показниками: покращені змащуючі та миючі властивості, зменшене димоутворення.
Перекриває FA.

JASO FC – покращені миючі властивості, значно жорсткіші вимоги до димоутворення та блокування вихлопу. Змащувальні властивості такі семі, як у FB.
Перекриває FB.

JASO FD – значно покращені миючі властивості. За рештою показників вимоги відповідають специфікації FC.
Перекриває FC.

4-тактні специфікації JASO

До складу сучасних автомобільних моторних масел входить велика кількість модифікаторів тертя, що мають звести тертя та механічний знос рухомих частин до мінімуму. Однак, у мототехніці двигун, трансмісія та зчеплення нерідко змащуються одним малом. І якщо максимальне зниження тертя є безумовним плюсом для двигуна, то для коректної роботи трансмісії та мокрих зчеплень масло, навпаки, має мати фрикційні властивості та забепечувати певну долю механічного контакту між змащувальними компонентами.

Основними характеристиками чотирьохтактних масел є: індекс динамічного тертя (DFI), індекс статичного тертя (SFI) та індекс часу зупинки (STI). Базуючись на фактичних характеристиках, масла поділяються на дві великі категорії: MA та MB.

В більшості чотирьохтактних мотоциклів з мокрими зчепленнями застосовуються масла, що відповідають специфікації JASO MA. До складу масел класу MA не входять модифікатори тертя.

JASO MA – спеціальне масло, що не має у своєму складі модифікаторів тертся. Застосовується у двигунах, коробках передач та мокрих зчепленнях.
Масла специфікації JASO MA поділяються на дві підкатегорії: MA1 та MA2.

JASO MB – моторні масла, до складу яких входять подібні до автомобільних модифікатори тертя. Забезпечують найбільший серед мотомасел захист від тертя та зносу. Не допускається застосування в техніці, для якої передбачено використання масел JASO MA.

Для отримання схвалення JASO, індекси динамічного тертя, статичного тертя та часу зупинки масла мають знаходитись у встановлених стандартом межах, а також вони мають відповідати принаймні одній з наступних специфікацій:

  • API SG, SH, SJ, SL, SM
  • ILSAC GF-1, GF-2, GF-3
  • ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C2, C3
  JASO MA JASO MB
Індекс динамічного тертя (DFI) 1.45 - 2.5 0.5 - 1.45
Індекс статичного тертя (SFI) 1.15 - 2.5 0.5 - 1.15
Індекс часу зупинки (STI) 1.55 - 2.5 0.5 - 1.55

Масла категорії JASO MA діляться на підкатегорії MA1 та MA2 в залежності від своїх властивостей

  JASO MA1 JASO MA2
Індекс динамічного тертя (DFI) 1.45 - 1.8 1.8 - 2.5
Індекс статичного тертя (SFI) 1.15 - 1.7 1.7 - 2.5
Індекс часу зупинки (STI) 1.55 - 1.9 1.9 - 2.5

 

Якщо всі три індекси масла відповідають вимогам підкатегорії MA1 чи MA2, маслу надається відповідна специфікація. Якщо ж різні характеристики масла відповідають різним підкатегоріям, йому надається специфікація JASO MA.